Is er een technische storing in zorgcentrum De Waard? Dan staat Cees van Herpen, medewerker van de technische dienst, meteen paraat. Weten wat zijn werk precies inhoudt? Hij vertelt er met veel enthousiasme over!Cees: 'Ik begin de dag altijd op kantoor. Ik neem dan eerst de binnengekomen post en door en lees de bonnen op intranet. Medewerkers kunnen via een bon op intranet invullen als ze bijvoorbeeld iets gerepareerd willen hebben. Dat kan een kapotte lamp zijn, een kapotte fiets, maar ook een wasbak die eraf ligt door het gebruik van de bad-brancard. De bonnen probeer ik altijd dezelfde dag af te handelen, tenzij er onderdelen besteld moeten worden. Dan kan het langer duren. Maar als ik op locatie ben en ze zien mij lopen, dan zijn er ook vaak kleine dingen die tussendoor even worden aangegeven en die ik gelijk even oppak. Niet al dat werk is dus zichtbaar op de bon.'
'We zijn verantwoordelijk voor alles in huis, van de lampjes bovenin de lift tot aan alles onder grond. Alles wat in een gewoon huis zit, hebben we hier in het groot en nog heel veel extra dingen. Al het electra en het leidingwerk doen we ook zelf. We zijn ook contactpersoon voor veel leveranciers, bijvoorbeeld voor de telefonie en de aannemer bij verbouwingen. We spoelen maandelijks alle kranen om legionella te voorkomen.'
Dingen maken
'Ik werk al lang bij Waardeburgh. Vroeger als ziekenverzorgde, in 1980 ben ik begonnen. Later ben ik in het vak van technische dienst gerold. Het mooie van mijn werk nu vind ik vooral de combinatie. Aan de ene kant heb ik mooi contact met de bewoners en aan de andere kant maak ik dingen en ben ik scheppend bezig. Toen ik in de zorg werkte, moesten de dingen steeds opnieuw. Als je iemand netjes gewassen en verzorgd had, gaf dat een voldaan gevoel. Maar de volgende dag moest het weer opnieuw. Nu maak ik dingen en een aantal maanden later zijn die nog steeds gemaakt. Ik snap nu ook heel goed dat een timmerman trots is op zijn vak, wat je maakt dat blijft.'
Gebroken leiding
'Toen het oude Parkzicht nog bestond ben ik een keer ’s nachts gebeld. Medewerkers van de nachtdienst hoorden water stromen en zagen stoom onder de vloer vandaan komen. De hoofdwaterleiding bleek gebroken. Toen heb ik een andere collega van de technische dienst wakker gebeld, want je mag nooit alleen zijn als je onder de vloer gaat. Midden in de nacht losten we dat samen op.
We moesten ook eens kabels trekken onder de grond in Parkzicht. Samen met en collega werk je dan in een krappe ruimte. Die collega zuchtte toen. ‘Waar heb ik het aan verdiend’.
‘Dat is allemaal genade,’ zei ik toen. Da’s een uitspraak die er onder collega’s wel ingebleven is. Soms moeten we ook improviseren. We hebben nu bijvoorbeeld een bewoonster die alleen haar hoofd nog kan bewegen. We hebben nu een oplossing bedacht met een draadloos systeem, het is mooi om dan met elkaar naar oplossingen te zoeken.'
Afwisselend werk
'De dingen waarvoor je als dienstdoende TD gebeld wordt zijn heel divers. Dat kan een cliënt zijn die met zijn elektrische rolstoel midden op straat is gestrand. Die gaan we dan ophalen. Een fiets van een medewerker die kapot is. Een bed in het verpleeghuis die bijvoorbeeld niet meer omlaag gaat, een (werk)auto van een collega die er mee stopt. Er gebeurt altijd genoeg.'
‘Tijdens een storingsdienst kun je echt alles verwachten.’
Storingsdienst
'Vroeger werden we het vaakst uit bed gebeld door collega’s van de thuiszorg. Als er dan een cliënt was gevallen, dan hadden ze nogal eens hulp nodig om die bewoner weer overeind te krijgen. De thuiszorg werkt alleen en iemand van de grond tillen is dan vaak geen doen. Nu werken er op alle locaties een tweede nachtdienst, zodat die altijd gebeld kan worden mocht dat nodig zijn. Ook hebben ze nu een prachtige optilstoel in de thuiszorg, zodat wij daarvoor niet meer uit bed hoeven.'
'We hebben een keer in de vijf weken storingsdienst. We hebben dan een week lang 24/7 storingsdienst en zijn dus oproepbaar. We hoeven daar niet voor thuis te blijven, maar zorgen er wel altijd voor dat we in de buurt blijven, want we willen snel op locatie zijn als dat nodig is. Als collega’s van de technische dienst hebben we allemaal een eigen locatie waar we werken. Daarnaast hebben we allemaal een gedeelte waar we meer in gespecialiseerd zijn. Zo hebben we bijvoorbeeld een elektricien en een timmerman.'
Geen huismeester
'We zijn dus zeker geen huismeesters, maar specialisten. De gedachte heerst nog weleens dat je als medewerker van de technische dienst in het verpleeghuis alleen maar een lampje vervangt op zijn tijd en af en toe eens wat repareert. Ieder van ons heeft veel vakkennis en een gedegen opleiding. Voor een nieuwe collega is elektrotechniek echt een vereiste. Er zijn zoveel dingen die met electra te maken hebben, dat daar echt kennis van zaken voor nodig is. Het is niet een baan voor iemand die alleen maar een beetje handig is. Daarmee kom je er niet meer.'
'We zijn ook actief in de wijk. We hebben in totaal zo’n duizend cliënten, dus ook daar zit genoeg werk in. Er zijn veel mensen die zorgalarmering van ons hebben. Mijn collega's en ik krijgen de opdracht om dat thuis te instaleren. Soms zijn er cliënten die zorg nodig hebben, maar niet meer zelf naar de deur kunnen komen, dan kunnen we een Teleloc-slot plaatsen. Dat ziet er aan de buitenkant uit als een gewoon slot, maar collega’s die de zorg komen geven kunnen met hun telefoon naar binnen.'
Brandbeveiliging
'Ook de brandbeveiliging valt onder onze verantwoording. Eén per jaar komt de inspectie van de brandweer langs op alle locaties. Daarnaast komt de brandweer een keer per jaar voor onderhoud. Eens in de 3/4 maanden lopen we zelf de controleronde en iedere maand testen we alle melders. We hebben bepaalde keurmerken waar we aan moeten voldoen, daar zit ook een hoop administratief werk bij.'